Bekijk alle artikelen

Henry van der Linden, machinist

Henry van der Linden is machinist bij Strukton. “Ik ben al achttien jaar machinist en heb jaren in het goederenvervoer gewerkt. Van werktreinen dacht ik altijd dat het om veel nachtwerk ging dat alleen tijdens buitendienststellingen werd gedaan. Dat blijkt dus heel anders te zijn. Strukton Rail Equipment heeft een enorm machinepark en als het aan mij ligt, leer ik al die machines te bedienen.”

Moderne technieken

“Ik rijd nu als machinist op de Vossloh G1206, een diesellocomotief die wordt ingezet om bijvoorbeeld lege wagens te trekken en zwaar materieel te rangeren. Daarnaast heb ik de papieren om de stabilisator 10 te rijden. Deze machine verstevigt het ballastbed door het te verdichten en daardoor ligt het spoor er veel vaster in. Met een locomotief rijden is natuurlijk leuk, maar zo’n machine bedienen, da’s toch wel een stuk uitdagender. Ik denk dan altijd aan hoe het vroeger ging; met de hand een stuk rails optillen en dan misschien vijftig meter rails vervangen. Nu hebben we machines die in één keer 250 meter oude rails door nieuwe vervangen. Zo bouw je met elkaar in een team met moderne technieken aan iets heel moois.”

Quote icon Als machinist moet je steeds alert blijven om veilig te werken Quote icon

Alert blijven

“Een technische achtergrond is wel handig als machinist. Want als er problemen zijn, zal je ze toch moeten oplossen. Verder moet je natuurlijk de regels naleven en je werk heel serieus nemen. Ik ben me constant aan het focussen en blijf alert. Veiligheid staat altijd voorop. Als ik leerlingen bij me heb, zeg ik ook altijd dat ze ver vooruit moeten kijken omdat ze dan meer tijd hebben om te reageren op een seinbeeld. Dan kun je namelijk ook de machine laten rollen in plaats van volop te remmen als het seinbeeld geel is. Dat is beter voor het milieu en je bespaart er ook nog eens brandstof mee. Op die manier ben ik de hele tijd bezig.”

Vakmannen

“Mijn doel is om ‘allround’ machinist te worden. Ik moet het bedrijf nog beter leren kennen maar ik zie nu al dat Strukton Rail mensen de mogelijkheid geeft om te kunnen leren. Ik vind het belangrijk dat ik veel van één machine weet in plaats van een klein beetje van veel machines. Een goede pizza heeft ook een goede bodem, zeg ik altijd. De basis moet goed zijn. Ik hoop ook veel te kunnen leren van de oudere machinebedienaars. Dat zijn de vakmannen die hun kennis aan de nieuwe garde kunnen overdragen. Uiteindelijk wil ik de kettinghor, een ander type stabilisator, de stopmachine en de borstelmachine kunnen bedienen. Dat is voor mij de uitdaging.”

Wil jij ook zo'n leuke baan als Henry?

Vacature

Hardware engineer industriële besturingstechniek

Uren: 32-40 uur Technisch uitvoerend Overijssel HBO / (Professionele) Bachelor's degree

Lees meer
Lees meer over Hardware engineer industriële besturingstechniek

Vacature

Monteur/inbedrijfsteller Elektrotechniek

Uren: 32-40 uur Technisch uitvoerend Overijssel HBO / (Professionele) Bachelor's degree

Lees meer
Lees meer over Monteur/inbedrijfsteller Elektrotechniek

Vacature

Hoofdmonteur/voorman Elektrotechniek

Uren: 32-40 uur Technisch uitvoerend Overijssel HBO / (Professionele) Bachelor's degree

Lees meer
Lees meer over Hoofdmonteur/voorman Elektrotechniek
Check al onze vacatures

Job Alert

Wil jij op de hoogte blijven van nieuwe vacatures? Meld je aan voor onze job alert!

Ik schrijf me in

Meer verhalen

Artikel

Bente in de rol van Bouwcoördinator

Lees meer
Lees meer over Bente in de rol van Bouwcoördinator

Artikel

Het vriendenteam van Molhoek-CCT

Lees meer
Lees meer over Het vriendenteam van Molhoek-CCT

Artikel

‘Onze’ man in Denemarken

Lees meer
Lees meer over ‘Onze’ man in Denemarken
Al onze verhalen