Bekijk alle artikelen

Werken aan de bovenleiding zwaar? Het is vooral leuk

Strukton Rail doet veel onderhouds- en vernieuwingswerk aan de bovenleiding. Voor bovenleiding- en draagconstructiemonteur Kerem Sahin is het elke dag – of nacht – weer een uitdaging om de werkzaamheden op tijd af te ronden, zodat de treinen op tijd kunnen rijden. Hij doet dat met veel plezier.

Werken aan de bovenleiding betekent werken onder druk. We hebben immers maar beperkt de tijd om het afgesproken aantal kilometers bovenleiding te vernieuwen. Aan het einde van het tijdslot móet het spoor namelijk weer in dienst. Soms zit het tegen. Dat kan een technische tegenslag zijn, maar ook het weer zit niet altijd mee. Als het onweert, moeten we ons werk direct neerleggen en bij windkracht 6 of hoger mogen we niet op hoogte werken. Maar wat er ook gebeurt, het uitgangspunt blijft dat het spoor tijdig weer in dienst kan.

Exoskelet

Die stress maakt het soms best zwaar. Strukton ziet dat en helpt ons om daarmee om te gaan. Zo heb ik recent tijdens de Winterschool – de jaarlijkse opleidingen van Strukton Rail – een cursus mentale wendbaarheid gevolgd. Daarin kwamen zaken aan bod als omgaan met werkdruk en stressvolle situaties.

Ook fysiek is het behoorlijk zwaar werk. Zware componenten tillen, boven je hoofd werken: het kost veel kracht. Van oudere collega’s hoor ik geregeld dat het vroeger nog veel zwaarder was. Tegenwoordig hebben we namelijk machines en hulpmiddelen om ons werk gemakkelijker uit te kunnen voeren. Een goed voorbeeld daarvan is het exoskelet waar we mee experimenteren. Dat skelet trek je aan en het ondersteunt je in je rug en bovenarmen. Een prettig hulpmiddel bij boven je hoofd werken of tillen. Het is een goed voorbeeld van de investeringen die Strukton doet om ons vitaal naar ons pensioen te begeleiden

Wat er ook gebeurt, het uitgangspunt blijft dat het spoor tijdig weer in dienst kan

Veiligheid voorop

Voor Strukton is het welzijn van medewerkers namelijk van groot belang. Dan heb je het uiteraard ook over veiligheid. Er zijn veel gevaren waar we rekening mee moeten houden, zoals aanrijd-, elektrocutie-, struikel-, val- en beknellingsgevaar. Het spreekt voor zich dat we de juiste voorzieningen en hulpmiddelen krijgen om ons werk veilig te doen. Daarnaast is veiligheidsbewustzijn heel belangrijk. Strukton heeft het veiligheidsprogramma 24Safe om ons continu scherp en alert te houden. Ook tijdens de jaarlijkse Winterschool staat veilig werken op het programma. Daarnaast moeten we minimaal twaalf toolboxen per jaar volgen. Verder liggen er veiligheidsmemo’s in de keet die beschrijven hoe we risico’s kunnen beheersen en incidenten kunnen voorkomen. Tot slot hebben we de Strukton Work App op onze telefoon, boordevol met informatie.

“Het spreekt voor zich dat we de juiste hulpmiddelen krijgen om ons werk veilig te doen”

 

Het spoor omhoog

Het klinkt misschien allemaal wat zwaar – werkdruk, mogelijke gevaren – maar ik vind mijn werk vooral heel erg leuk. Ik heb met mijn team gewerkt aan de Botlekbrug. Het is de grootste hefbrug van Europa. Verschillende disciplines en bedrijven werken daar samen om het spoor aan te leggen op de brug. Om de scheepvaart niet te verstoren, werkten we telkens op één deel van de brug tegelijk. De schepen konden onder het andere deel van de brug doorvaren. Ook al is de nieuwe brug hoger dan de oude, voor heel hoge schepen moet hij open kunnen. Dankzij een speciaal systeem kunnen het spoor en de bovenleiding met de brug mee omhoog. Dat vond ik indrukwekkend om te zien. Het is niet voor niets het gaafste project waaraan ik heb gewerkt.

Ambities

Ik ben nu drie jaar in dienst bij Strukton en voel me nog altijd als een vis in het water bij dit bedrijf. Ik hoop nog lang te blijven. Ik wil eerst nog heel veel leren als bovenleidingsmonteur. Omdat er zoveel verschillende bovenleidingssytemen zijn, ben je nooit uitgeleerd. Mijn ambitie is om ooit uitvoerder te zijn en wie weet blijf ik hier tot aan mijn pensioen.

Ook zo'n mooie job als Kerem? Onze meest recente vacatures vind je hier

Vacature

Projectcoördinator BOC Rijkswaterstaat

Uren: 32-40 uur Civiele Techniek Noord-Brabant HBO / (Professionele) Bachelor's degree

Lees meer
Lees meer over Projectcoördinator BOC Rijkswaterstaat

Vacature

Junior Ontwerper (GWW)

Uren: 32-40 uur Civiele Techniek Noord-Holland

Lees meer
Lees meer over Junior Ontwerper (GWW)

Vacature

Inspecteur

Uren: 32-40 uur Civiele Techniek Middelbaar onderwijs

Lees meer
Lees meer over Inspecteur
Check al onze vacatures

Nieuwsgierig naar andere verhalen?

Artikel

“Een prima werkplek voor techneuten”

Lees meer
Lees meer over “Een prima werkplek voor techneuten”

Artikel

“Die drive, dat is echt Strukton”

Lees meer
Lees meer over “Die drive, dat is echt Strukton”

Artikel

“Kijk verder dan diploma’s”

Lees meer
Lees meer over “Kijk verder dan diploma’s”
Al onze verhalen

Job Alert

Schrijf je in voor onze Job Alert en krijg een seintje als er nieuwe vacatures bij komen

Jobalert