Uren: 32-40 uur Werkvoorbereiding / Calculatie Landelijk HBO / (Professionele) Bachelor's degree
Vacature
Toen 15 jaar geleden een Strukton-medewerker enthousiast vertelde over zijn werk, was Rudy Schoonderbeek (nu 43), snel verkocht. Hij werkte bij het goederenvervoer, maar zocht meer afwisseling. En dat kreeg hij! De huidige ploegleider/machinist bij Strukton Rail Equipment staat bekend als ‘multifunctioneel inzetbaar’.
“Een trein rijden vind ik het mooist om te doen. Wij komen overal; in alle uithoeken van Nederland en ook Duitsland. Zoals vandaag, we rijden nu naar Rostock. We hebben de bevoegdheid om zelfstandig daarheen te mogen rijden. Er zit wel een extra studie van zo’n driekwart jaar aan vast en je moet jaarlijks herinstructies volgen want Duitsland heeft een ander beveiligingssysteem en ook de seinen langs het spoor zijn volledig anders. In Nederland heb je er overigens dezelfde soort cursus voor nodig. Praktijkritten maken, materieelbekendheid opdoen; ja, je bent niet zomaar machinist.”
“Er zijn meer dingen die ik met veel plezier doe. Afgelopen anderhalf jaar heb ik ook grotendeels met de kortetermijnplanning meegedraaid. Dat betekent bijsturen als er ergens een probleem is. Als er een nieuw tijdpad aangevraagd moet worden voor een werktrein of er wordt iemand ziek en er moet vervanging komen, dan ben ik het eerste aanspreekpunt. In het verleden heb ik vaker met planning te maken gehad, ik heb dus de nodige ervaring met dit werk. Een paar dagen binnen werken, een paar dagen buiten, die mix vind ik erg fijn.
En verder ben ik twee jaar geleden ploegleider geworden. Je stuurt de machinistenclub aan en bent de oren van de uitvoerder. Je leidt de mensen op, probeert ze beter te maken in hun vakgebied en als er problemen zijn help je die oplossen. Als er in de werkplaats iets met de locomotief aan de hand is, dan krijg ik dat te horen. Dat is handig om de jongens verder te bekwamen, zodat ze ook weten wat er aan de hand is geweest en wat ze moeten doen als het probleem zich voordoet.”
"Ik houd van afwisseling. Binnen en buiten werken, die mix vind ik fijn.”
“Mijn motto is ‘Regelmaat is leuk, maar afwisseling is leuker’. Daar is zeker ruimte voor als je het aangeeft en dat is ook een van de redenen waarom ik bij Strukton werk. Een collega werkte op de loc en wilde wat meer op de machines (zoals een stopmachine) werken. Daar wordt dan gewoon gehoor aan gegeven. Mensen gemotiveerd laten zijn zodat ze plezier hebben in hun werk. Daar gaat het om. Er wordt beslist geluisterd en gekeken naar de mogelijkheden.
Al die afwisseling hoeft natuurlijk niet. Er zijn ook genoeg mensen voor wie dat minder belangrijk is en die gewoon goed hun werk doen. Ook prima toch? Ieder z’n eigen motivatie. Als je solliciteert op de functie machinist en je hebt er plezier in om enkel op een loc te rijden, dan wordt jou echt niets verplicht.”
“Absoluut een sterk punt is de collegialiteit. We staan allemaal voor elkaar klaar. Als er iemand een keer uitvalt, vangt een ander dat altijd op. We zijn een hele hechte groep. De lijnen zijn kort, ook met de planners. Bij sommige bedrijven moet je weken van tevoren verlof aanvragen. Als er hier iemand om een bepaalde reden vraagt om volgend weekend vrij te kunnen zijn, dan doet de planning er alles aan om dat te realiseren. We zijn een kleine organisatie binnen het grote Strukton. Echt heel fijn.”
“Een trein rijden is het mooist om te doen.”
Vacature
Uren: 32-40 uur Werkvoorbereiding / Calculatie Landelijk HBO / (Professionele) Bachelor's degree
Vacature
Uren: 32-40 uur Projectmanagement / Contractmanagement Utrecht HBO / (Professionele) Bachelor's degree
Vacature
Uren: 32-40 uur Werkvoorbereiding / Calculatie HBO / (Professionele) Bachelor's degree
Wil jij het weten als er weer een gave functie vrijkomt? Geef je op voor de Strukton Job Alert
Meld je aan