Bekijk alle artikelen

Ronald Kaptein, werkvoorbereider bij Strukton

Ronald Kaptein wist niet zo goed wat hij wilde worden. ‘Iets in de techniek’, maar verder? Zijn baan bij Strukton Rail bleek een schot in de roos.

Extra sporen

“Ik heb Technische Bedrijfskunde gestudeerd, daar kun je vrij veel kanten mee op. Strukton is mijn eerste werkgever. Ik kwam twaalf jaar geleden in dienst en ik heb het nog steeds enorm naar mijn zin. Ik werk aan het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Rijswijk – Rotterdam. Om spoorboekloos reizen tussen Rotterdam en Den Haag mogelijk te maken, leggen we tussen Rijswijk en Delft twee extra sporen aan. Ook tunnels, bruggen, stationvernieuwing en baanstabiliteit zitten in de scope van het project.”

Doorgroeien binnen Strukton

“Toen ik startte bij Strukton, kreeg ik eerst een opleiding om het spoorwerk te leren. Na een aantal jaar groeide ik door naar werkvoorbereider Spoorbouw bij Strukton Rail Projecten. Ik startte als werkvoorbereider 3, nu zit ik op niveau 2: dan ben je ervaren genoeg om zelfstandig projecten te draaien. Op termijn hoop ik door te groeien naar niveau 1: als senior werkvoorbereider ben je eindverantwoordelijk voor de werkvoorbereiding van grote, integrale projecten.

Integrale projecten

In een project is de discipline Spoorbouw meestal de spil, daardoor ligt de integraliteit bij mij. Ik moet alle disciplines opzoeken en samen een plan maken. Dat maakt het ontzettend leuk. Daarnaast vind ik de afwisseling prettig. Het ene moment zit ik met een collega over allerlei technische details te praten, daarna ben ik bezig met een vergunningsaanvraag bij de gemeente of met het beladingsschema van een wagon.”

Quote icon Het ene moment zit ik met een collega over allerlei technische details te praten en daarna ben ik bezig met een vergunningsaanvraag bij de gemeente Quote icon

Ronald, Werkvoorbereider bij Strukton

Trots

“Afwisseling zit ook in het binnen- en buitenwerk. Tijdens het opstarten van een project zit ik vooral op kantoor, naarmate het project vordert, ben ik steeds vaker buiten te vinden. De uitvoeringsweekenden ben ik er sowieso bij. Ik ben namelijk ook TVP-coördinator (treinvrije periode) voor alle disciplines. Het is dus aan mij om van alle disciplines de vorderingen bij te houden tijdens zo’n uitvoeringsweekend. Als Spoorbouw bijvoorbeeld iets uitloopt door een defecte machine, heeft dat ook gevolgen voor Bovenleiding en Seinwezen.

Goede sfeer

Ik voel me thuis bij Strukton. De sfeer is goed, de collega’s zijn leuk en ik ben trots op de werken die we maken. Ik werk nu twaalf jaar bij Strukton en wat mij betreft is het einde voorlopig nog niet in zicht. Ook mijn functie bevalt goed. En mocht dat gevoel veranderen, dan zijn er genoeg andere mogelijkheden binnen Strukton.”

Word jij mijn collega?

Vacature

Werkvoorbereider

Uren: 32-40 uur Werkvoorbereiding / Calculatie Landelijk HBO / (Professionele) Bachelor's degree

Lees meer
Lees meer over Werkvoorbereider

Vacature

Tendercoördinator

Uren: 32-40 uur Werkvoorbereiding / Calculatie Noord-Brabant HBO / (Professionele) Bachelor's degree

Lees meer
Lees meer over Tendercoördinator

Vacature

(Senior) Werkvoorbereider Infra

Uren: 32-40 uur Werkvoorbereiding / Calculatie Noord-Brabant HBO / (Professionele) Bachelor's degree

Lees meer
Lees meer over (Senior) Werkvoorbereider Infra
Bekijk alle vacatures

Wekelijks de nieuwste vacatures in je mailbox?

Meld je aan voor de jobalert

Aanmelden