Hij was diagnosetechnicus voor personenauto’s, werkte in de binnenvaart als servicemonteur en is nu monteur en bedienaar van de stopmachine. Ook heeft hij er z’n eerste dienst op de kettinghor in Zweden al op zitten. Sven van der Vorst is pas 24 jaar en werkt sinds april dit jaar bij Strukton Rail. Hoe vindt hij het en wat maakt zijn werk zo interessant? We vroegen het hem tussen de nachtdiensten door.
Sven: “Ik ken ploegleider Frank de Jong en die probeerde me al langer over te halen om bij Strukton te komen werken. Hij heeft me uiteindelijk binnengehaald toen ik toe was aan een nieuwe uitdaging. Als diagnosetechnicus verhielp ik complexe storingen in personenauto’s, maar dat werk had geen verrassingen meer voor me. Toen kwam ik in de binnenvaart terecht en dat heb ik twee jaar gedaan. Ik houd ervan om met grote machines te werken en deze baan kwam op het juiste moment op mijn pad.”
“De stopmachine weegt circa honderd ton en je kunt er het spoor tot op de centimeter nauwkeurig mee goed leggen. Dat je met zo’n gevaarte zo precies je werk kunt doen, vind ik bijzonder. De kettinghor is vooral grof en vuil en de kunst is om het spoor er zo mee voor te bereiden dat de stopmachine z’n werk goed kan doen. Met het team zorgen we er natuurlijk ook voor dat de machines het blijven doen. Onderhoud is dus ook een belangrijk onderdeel van mijn werk.”
“Je leert in de praktijk hoe die machines werken. Tijdens het onderhoudswerk leiden mijn collega’s me op en de theorie erachter moet ik me ook eigen maken. Je moet immers weten wat de machine gaat doen in het spoor. Het is inderdaad niet te vergelijken met een personenauto of schip en dat maakt het juist zo interessant. Ik had al wel filmpjes bekeken, maar de stopmachine bedien je niet zomaar. Er zitten talloze knoppen, bedieningskasten en printplaten in en ik leer de machine kennen door erop te werken.”
Bijzonder hoe je met een stopmachine van honderd ton zo nauwkeurig in het spoor kunt werken
“Klopt, met de kettinghor hebben we laatst van een kleine 8 kilometer spoor in het zuiden van Zweden het ballastbed gereinigd. Dat was tien dagen en nachten 24/7 in twee ploegen van vier en vijf mensen werken. Ik houd van de nachtdiensten, maar aan het einde van die tien dagen wordt het wel taai. Zo’n machine wordt intensief gebruikt dus er gaat af en toe ook wel eens wat kapot. Dan ben je na je nachtdienst nog bezig om een voeringplaat te vervangen of een gescheurde transportband af te kitten. We zorgen er continu voor dat de machine z’n werk kan blijven doen.”
“Ik vind het heel leuk. In de nachtploeg werkte ik samen met collega’s van de stopmachine dus die kende ik al wat beter. Ik ben één van de jongsten en de meeste collega’s draaien al jaren mee in het spoor. Daar kan ik veel van leren. We reizen met elkaar van Nederland naar Zweden, we overnachten in hetzelfde hotel, je ontbijt samen en je drinkt een biertje na je werk. Dan is het prettig als je goed met elkaar kunt opschieten.”
“Het is een vak apart en ik houd van de mentaliteit bij Strukton: gas erop en niet zeuren. Het werk is afwisselend en die grote machines brengen uitdagingen met zich mee. Ik kon na Zweden aan de slag in Leeuwarden, over twee weken werk ik in Duitsland, en daarna heb ik een project in Veenendaal. Mijn werkomgeving is steeds anders en de collega’s met wie ik samenwerk ook. Ik houd van die afwisseling en ik kan hier veel leren. Ik heb het inderdaad prima naar mijn zin.”
Tijdens de Raildagen op 20 september 2025 in onze werkplaats in Zutphen kun je in de stopmachinesimulator zelf proberen de stopmachine te bedienen. Ervaar hoe complex dit is, want voor je het weet heb je meerdere dwarsliggers vernield... Durf jij de uitdaging aan?
Ga naar de website raildagen.nl