Zoeken naar ervaren krolmachinisten lijkt op zoeken naar de spreekwoordelijke speld in de hooiberg: ze zijn (vrijwel) niet te vinden. Zelf opleiden is dan een oplossing. Onlangs startte Strukton Rail met een intensieve vijfdaagse pilotopleiding in samenwerking met SOMA Bedrijfsopleidingen.
De krol is een voertuig waarmee je zowel kunt graven als hijsen en wordt veel gebruikt voor werkzaamheden aan en langs het spoor. Het besturen van een krol is echt een vak apart; de groep machinisten die dat kunnen, wordt steeds kleiner. “Ik vergelijk de krol vaak met een Zwitsers zakmes – je kunt er ongelofelijk veel mee doen”, zegt Arie Overeem, businessline manager kranen & lassen. “Vroeger konden we nieuwe mensen werven die al wat ervaring hadden, bijvoorbeeld uit het grondverzet of van de landbouwschool. Maar die zijn er simpelweg niet meer. Daarom besloten we om mensen zonder ervaring aan te nemen en ze hier de eerste stappen te laten zetten.”
Strukton werkt daarin samen met SOMA Bedrijfsopleidingen, een organisatie met veel ervaring in het grondverzet. Arie: “Wij weten welke basisvaardigheden een krolmachinist moet hebben en SOMA weet hoe kandidaten die vaardigheden het beste kunnen leren. Het resultaat is een intensieve opleiding op maat.”
“Wij weten welke basisvaardigheden een krolmachinist moet hebben en SOMA weet hoe kandidaten die vaardigheden het beste kunnen leren. Het resultaat is een intensieve opleiding op maat.”
Op dag één wordt gebruik gemaakt van computersimulatie om deelnemers gevoel voor de krol te laten krijgen. Vervolgens gaan de kandidaten buiten met een rupskraan aan de slag, om basisbewegingen onder de knie te krijgen. Dan is het tijd om op een veilige plek langs het spoor te oefenen met graven. Op de laatste dag komen ook hijstechnieken aan bod.
Veiligheid staat in alles voorop. Daarom wordt de groep bewust klein gehouden. Tijdens de pilot in juli werden twee deelnemers begeleid door één instructeur van SOMA, die op zijn beurt werd ondersteund door een senior machinist van Strukton Rail. “Wij waren onder de indruk van de didactische aanpak en de duidelijke structuur die SOMA bracht. De cursisten zelf vonden de opleiding intensief maar waren erg enthousiast over wat ze allemaal leerden in zo’n korte tijd”, aldus Arie.
Nu wordt een programma uitgerold om de deelnemers op een veilige manier verder ervaring te laten opdoen in de praktijk. Arie: “De krolmachinisten in opleiding kunnen niet meteen meedraaien met projecten vanwege de tijdsdruk en spanning die op de werkzaamheden staat. Daarom zoeken we naar externe alternatieven, zoals onderhoud doen voor een stoomstichting. Dat is een win-win situatie: de stichting is geholpen met het werk dat we voor ze doen en onze mensen doen waardevolle ervaring op, in een omgeving waar het minder stressvol is.”
Het streven is dat de deelnemers ervaring opdoen in de praktijk en daarna de erkende opleiding tot machinist volgen. “Als je vrachtwagenchauffeur wil worden, is het handig dat je al je personenautorijbewijs bezit en kilometers hebt gemaakt”, zegt Arie. “Ook krolmachinisten in spé moeten eerst de basis beheersen voordat ze zich verder kunnen ontwikkelen. De vijfdaagse opleiding die we samen met SOMA hebben ontwikkeld, biedt een goede start.”