Bij het project Maarn/Ede/De Haar wordt er 22 kilometer spoor vernieuwd. “De impact en complexiteit van zo’n project is lastig uit te leggen aan mensen”, vertelt Rob de Wit, hoofduitvoerder bij Strukton Rail. “We werken in dit project elke dag met zo’n 50 mensen drie diensten per dag. Als je aan het rekenen gaat kom je uit op zo’n 18.000 manuren”, licht hij toe. Maar wat gebeurt er precies? Rob geeft ons een inkijkje.
Rob is betrokken bij de voorbereidingen van de werkzaamheden én begeleidt de uitvoering in Maarn/Ede/ De Haar. Daarbij is hij verantwoordelijk voor de technische uitvoering. “In dit project beoordeel ik samen met collega`s de planningen, heb contact met externen en doe mijn best om ervoor te zorgen dat iedereen op locatie zijn werk efficiënt en kostenbewust kan doen”, vertelt Rob. In zijn rol is het belangrijk dat hij risico’s goed moet kunnen inschatten en creatief moet nadenken over passende oplossingen. “Wanneer je vooraf hebt nagedacht over de gevolgen van de keuzes en de opties die er zijn, kan je sneller inspelen op situaties die zich tijdens het werk voordoen. Daarbij is het niet de intentie om alle risico’s kapot te analyseren; soms moet je een risico ook accepteren.”
Wat dit project bijzonder maakt, is dat er gewerkt wordt met flinke volumes. “22 kilometer aan spoor vervangen betekent 35.000 dwarsliggers eruit halen, de ballast horren en de dwarsliggers te vernieuwen. Er zijn 318 vrachtwagenchauffeurs nodig om de nieuwe dwarsliggers aan te voeren. Zo’n 28.000 ton aan ballast komt uit deze kilometers spoor. Dat zijn bizarre cijfers waarvan je de impact pas écht realiseert als je het voor je ziet. Je kan je voorstellen dat logistiek een ontzettend belangrijk onderdeel is van dit project. Elk onderdeel in het proces is van een ander deel afhankelijk: alles moet kloppen.”
“22 kilometer aan spoor vervangen betekent 35.000 dwarsliggers eruit halen, de ballast horren en de dwarsliggers te vernieuwen''
Wat uniek is aan dit project, is de inzet van Zero Emissie materieel. Dat klinkt eenvoudig, maar in realiteit komt daar nogal wat bij kijken. “Zo werken we in dit project met elektrische bussen, vrachtwagens, (E-)krollen en ELoks. Ook zetten we waterstofaggregaten in om ons materieel van stroom te voorzien.” Wat Rob mooi vindt om te ervaren, is dat iedereen positief is om wat nieuws te proberen. “We realiseren ons dat het nodig is om bij te blijven met de innovaties waarbij het tegelijkertijd ook spannend is. Ik ben medeverantwoordelijk voor het verloop van het productieproces, waarbij we moeten kunnen vertrouwen op het materieel dat we inzetten.” Die garantie is er niet met de innovaties die we in gaan zetten.
Omdat we op dit project afhankelijk zijn van veel stroom, bijvoorbeeld om de E-krollen draaiende te houden, vraagt dat om een andere werkmethodiek en denkwijze van zowel Rob als het team. “Hoe we innovatie inzetten gaat verder dan de projectvisie. Je moet breder kijken dan het project en daarbij het voordeel zien voor komende projecten. De ervaringen die we opdoen zijn heel belangrijk om daarin te blijven optimaliseren binnen heel Strukton. Waarschijnlijk weten we over tien jaar niet beter, maar daarvoor moeten we nu durven pionieren. Werken met de E-lok was in het beginnen ook spannend, maar daar draaien we nu onze handen niet meer voor om. We moeten het simpelweg gaan doen om het te ervaren.”